Portfolio - Bureau Bax

Koe gaat over Holland, groen, buitenleven, kids, lekker eten, drinken en meer. Deze vrolijke uitgave verschijnt elk jaar op de eerste dag van de lente.

Portfolio

Koe

De een zweert bij een dagelijkse dosis tarwegras, de ander kan niet zonder havermoutontbijt. Van Gojibessen schijn je jong te blijven en van gluten word je dik. We eten rauw, koolhydraatvrij, superfoods, extra vet of juist mager en we nemen een abonnement op de biologische groentetas. De meningen over wat wel en wat niet gezond is, buitelen over elkaar heen en we grijpen massaal de ene na de andere hype aan. Waar komt deze voedselgekte vandaan? En hoe slaan we ons er doorheen? Bureau Bax vroeg het aan consumentenpsycholoog Maartje van Osch en foodbloggers Barbara van Erp en Linda Bosscher. Ook interviewde Bureau Bax een aantal sporters over hun eetgewoontes waaronder topturner Epke Zonderland. 

Broodje ei voor de spierballen
Topturner Epke Zonderland (28) won een gouden plak op de Olympische Spelen in 2011 en is sinds 2013 wereldkampioen op de rekstok.
“Ik vind het leuk om te koken. De Italiaanse keuken is mijn favoriet. Maar ik maak ook graag chili con carne of curries met rijst. Ik eet gevarieerd en koop vlees, groenten en fruit het liefst biologisch. Af en toe een patatje of ijsje kan geen kwaad, maar als ik in een trainingsperiode zit, let ik extra op wat ik eet. Ik heb goede vetten nodig en veel koolhydraten. Dat zijn mijn energievoorzieners. Tijdens een training, die drieënhalf uur duurt, vul ik die koolhydraten aan door een sportdrank te drinken. Eiwitten zijn ook heel belangrijk. Voor het herstel van mijn spieren. Na een training moet ik binnen twee uur een eerste  dosis binnenkrijgen. Ik neem dan een broodje ei of vlees, wat kwark of yoghurt. Later volgt een volledige maaltijd. Na zware krachttrainingen is het soms nuttig een hersteldrank met eiwitten en koolhydraten te nemen, maar mijn streven is altijd zo natuurlijk mogelijk te eten en te drinken. Hoe dichter bij de natuur, hoe beter.”